Trivia Menarik #EP1

Seekor serigala boleh berlari sejauh 20 batu atau bersamaan 32 kilometer per jam dan boleh meningkat sehingga 40 batu per jam (56 kilometer) sekiranya terdesak tetapi hanya untuk seminit dua sahaja. Tetapi untuk keadaan biasa, ia hanya berlari 5 batu (8 kilometer) per jam dan mampu berlari sepanjang hari dengan kelajuan yang sama.







USA, Golden Gate Bridge ini mempuunyai ketinggian 250 kaki. Kalau seseorang terjun daripada jambatan ini boleh mengakibatkan pembuluh darah pecah dan saraf tunjang mengalami kecederaan parah. Ada jugak yang mungkin mati akibat serangan jerung selepas terjatuh dalam laut. Tetapi kebanyakan kematian kerana penerjunan itu berpunca daripada impak badan yang kuat. Berkemungkinan hanya 1% sahaja yang mungkin terjun akan selamat tanpa tercedera ataupun mati.



Memakan sebungkus makanan ringan adalah bersamaan dengan meminum 5 liter minyak masak setahun.


Musik boleh meredakan sakit yang kronik sebanyak 20% dan mampu mengurangkan tekanan persaan sebanyak 25%.


Mageiricophobia merupakan ketakutan terhadap aktiviti memasak. For sure tuan kepada penyakit ini mesti bila nampak dapur jek terus teringat macam cerita 'Final Destination' :D


Pertama kalinya program musik terkenal iaitu MTV bersiaran pada 1 Ogos (bulan dimana aku dilahirkan :P) jam 12.01 pagi. Klip video pertama yang ditayangkan melalui program itu pula ialah "Killed The Radio Star" nyanyian The Buggles.


Negara yang terkenal dengan sistem pemerintahan Nazi, Jerman merupakan negara pertama yang memperkenalkan insurans kesihatan kepada pekerja iaitu pada tahun 1888.


Tahukah anda kalau anda mempunyai berat 60kg di Bumi ini, anda akan mempunyai berat sebanyak 1680kg kerana matahari mempunyai graviti yang boleh membuatkan berat anda bertambah sebanyak 28 kali ganda. So, kalau rasa nak title kurus tue boleh lah pegi bulan yerp :D


2 comments:

  1. haha~ yang makan junk food tu, sengal je~
    swear lps ni x mo mkn agi~

    ReplyDelete
  2. yup2, takyah makan selalu :) kalau nak makan boleh tp jangan selalu :)

    ReplyDelete