Ayu, Aku Sangat Merinduimu

Sedang membelek-belek kembali gambar2 lama, kemudian aku terjumpa gambar ketika aku menetap di UK sewaktu ketika dahulu. Sayu. Rindu akan semua peristiwa yang terjadi disitu. Dan disitu jugalah aku berjumpa dengan seorang gadis yang diberi nama Ayu.

Ayu, seorang yang cantik dan comel paras rupanya, manis dipandang. Beza umurku dan umurnya hampir sedekad lebih. Kacukan melayu-parsi yang bermain di benak fikiranku gara2 mukanya yang ada iras seperti orang arab sedikit. Seorang yang rajin mengemas dan rajin juga mulutnya untuk bergurau senda dan 'pok pek pok pek' setiap masa. Sebab itulah ibuku bukan main suka berceloteh dengan Ayu.

Dialah orang yang memberikanku semangat untuk belajar lebih rajin. Dialah juga seorang yang memberi kata2 motivasi untukku bangun dan buktikan kepada dunia siapa aku. Dia jugalah antara salah seorang yang mematangkan pemikiranku pada usia seawal itu. Dia jugalah yang memberikanku Ginkgo Biloba untuk aku kekal cerdas untuk terus belajar. Dia jugalah yang pandai mengambil hati ketika aku sedang merajuk. Dia jugalah yang memberikan aku hadiah ketika aku ingin pulang kembali ke Malaysia. Dia ada erti dalam hidup aku.


8 tahun berlalu, satu khabar berita tidakku dengar daripadanya atas asbab masalah peribadi yang menimpanya. Aku ingin berjumpa dan mengucapkan segala kasih yang ada kepadanya. Tapi malangnya, aku masih mencari dan mencari tapi gagal untuk bertemu. Kalau ada orang yang berkorban untukku, ingatlah kata2ku, namamu terpahat didalam hatiku dan kepalaku hingga aku mati. Sama seperti Ayu.

Sehingga kini aku masih mencari. Cukup sekadar untuk memberi tahu, "Terima kasih Kak Ayu, syafiq dah jadi 'orang' ". Pengorbananmu terlalu banyak dari segi menaikkan semangatku ketika aku jatuh. Aku amat terharu. Dan sehingga kini, aku amat merinduimu Kak Ayu. Dengarlah, jikalau engkau mendengar segala apa yang ingin aku luahkan, aku sangat2 merinduimu dan doaku senantiasa ada kamu dan tidak lupa juga kepada kamu2 yang bergelar sahabat yang banyak menolongku. Terima kasih ikhlas jujur tulus dari hati.


Hanya gambar yang menjadi kenangan. Hanya lagu yang menjadi ingatan. Seandainya masa itu kembali semula. Inginku memiliki lebih dari itu.




2 comments: